solfaktor30 - Hei. Dette er en reiseblogg som er opprettet for å holde familie, venner og andre interesserte oppdatert under vår reise som tar oss jorda rundt. Elisabeth og Benedikte. hits
Hjem Om oss Kontakt

Denne bloggen har blitt et ekstremt tiltak!! Meen, fordi vi har en eldre generasjon som ikke har så mye sosiale media, og fordi det er gøy å ha i ettertid, så ligger vi her i hotell sengen kl 02 om natten å ser tilbake på de to ukene vi har hatt her i Vietnam å skal prøve så godt som mulig å gjenfortelle det vi har opplevd. I morgen tidlig reiser vi til Thailand, og lander i Bankok allerede på formiddagen. Å pakke inn og ut av koffert tror jeg vi kunne vunnet verdensmesterskap i, for det har vi gjort noen ganger nå!!

Vietnam kan beskrives med noen helt enkle settninger. Det er et utrolg fint land som byr på det aller meste! Vi har opplevd både strandliv, byliv, et land som aldri sover, vi har vært traffikanter med en liten scooter og generelt opplevd store deler av landet.

Vi startet med å reise til en by som ligger ganske langt nord i landet som heter Ha-noi. Byen har 6millioner innebyggere og har dermed et tykt lag med forurensning over seg store deler av døgnet. Her gikk det dermed mest i å oppleve bylivet. Her kommer noen bilder av de tre dagene vi hadde der:

Vi valgte å benytte oss av transport som var litt mere miljøvennlig. Og bevegde oss for det meste rundt med slike.

Vi besøkte denne fine brua som ligger til mist i sentrum. Her gikk vi oss også en runde rundt hele vannet, og snakket om livet og hvor heldige vi er som får oppleve alt dette.

Vi besøkte et morsomt 3D museum med mange artige malerier.. flere bilder under 😁

Mange artige effekter 😁

Etter tre dager i storby dro vi til et lite sted nært sjøen som heter Halong Bay. Dette stedet er ca 4 timer med bil fra storbyen vi kom fra. Denne byen er i utgangspunktet bygget opp for alle cruise-shipene som hår herifra å ut i Halongbukten. Vi dro hit i nettopp denne annledningen - vi hadde booket oss et todagers cruise med flere aktiviter innkludert. Turen går som nevnt inn i halongbukten og blandt de nydeligste fjellene, strende og det klare vannet!! Bildene fra dette cruiset og aktivitetene vi gjorde underveis kommer her:

Dette er det eneste bildet jeg har av lugaren, men det var et serdeles delikat rom, med et bad som hadde panoramautsikt over havet når man sto i dusjen. Balkongen kom også til nytte, da vi brukte litt tid her til å sitte å spille kort og nyte utsikten!

Vi dro på bambusbåttur. Her hadde vi private stakere som rodd eoss rundt i bukten for å se på forskjellige ting, som for eksempel en fiskelandsby som ligger innerst i bukten. Det er under 100 innebyggere der, ingen elektristet, husene flyter på vannet å innbyggerne livnærer seg på nettopp fiske.

På kvelden fisket vi blekksprut, og jammen fikk vi noen også! Benedikte fikk 4 stykker, mens Elisabeth fikk 1 😳

Et bilde som viser litt av bukten! Her, på fjellet som filmen king-kong ble spilt inn på 😁

Dagen etter cruiset tokk vi oss en topptur for å se mere av den fantastiske bukten, og den er litt av syn! Det var virkelig verdt treningsturen opp, som var bratte trapper som føltes som de aldri skulle ta slutt!

På kvelden tokk vi et pariserhjul for å se enda mere av byen fra høyden!

Halvveis i Vietnamturen tokk vi fly litt lengere Sør i landet til en by som heter Hoi-An. Her var vi også bare i tre dager. Disse dagene leide vi oss en liten scooter som vi fartet rundt med. Trafikken var en liten nøtt å knekke, men når man fikk teken på det og forsto deres tute-mani var det veldig greit! Dagene her fylte vi med:

Å fart rundt!

Å besøke mange koselige å lokale markeder

Å ta noen søte tattoveringer som et minne fra turen! Benedikte tokk også en litt stor, utrolg fin tattovering på underarmen!!

Vi lå også op stranden og tokk generelt livet med ro 😎 vi har hadd noen dager med mye avslapping, vi kjenner at i lengden blir man litt trøtt av å farte så mye

Også fikk vi to flotte Norske venninner som het Synne og Klara 😁 hadde to koselige dager med dem

Etter tre dager på denne plassen, tokk vi en times kjøretur ned til en by som heter Da-nang. Her har dagene gått utrolig fort, å vi har for det meste slappet av. Idag dro vi å besøkte en park med flere templer og buddah statuer, bilder her:

Big buddah

Vi gikk til toppen av parken for å se på utsikten

Oppsummering av Vietnam: vi har fartet mye, og dermed sett en hel del. Landet er veldig kulturelt, og man føler man kommer tett på det lokale livet stort sett overalt. Landet er lite turistpreget, og dermed ekstremt billig. Dessverre innebærer dette også at lokalbelfolkningen er litt dårlige i Engelsk, som har ført til noen håpeløse øyeblikk med tegnspråk og oversettelser fra google. Et utrolig fint land som byr på det meste, å bør oppleves før det preges av turisme!!

Thailand står for tur, å vi må opp om to timer.. Oppdaterer derifra neste gang 😎

• 0

Etter en lang reise fra Australia, ankom vi endelig hovedstaden på Fillipinene, Manila. Kjærestene våre, Ole André og Robin, hadde allerede landet der tidligere på dagen og sto der å ventet på oss når vi kom. Det var utrolig artig å se dem begge igjen etter 3 mnd på tur, og dette hadde vi virkelig sett fram til.

De fem første dagene brukte vi i hovedstaden, og tiden gikk til å utforske byen, spise god mat, være på spa og å være med hverandre. På hotellet vårt var det også noe som het Aquaworld, som var en stor akvariumspark, dit tokk vi også turen en dag.

Bilder fra de fem første dagene her:

Akvariumsbesøk :)

Mange fine fisk å se 😂

Vi hadde flere finere restaurant besøk

Etter fem dager i Manila tokk vi fly til en øy utenfor Fillipinene som heter Palawan. Her hadde vi de 10 siste dagene. Her også gar vi hatt noen dager hvor vi har hatt fult program med forskjellige aktiviteter, mens andre dager slappet vi bare av med bassenget. Her var internette så dårlig, at å få ut blogginnlegg var bare å glemme.. Vi har blandt annet vært på to forskjellige øyhopping turer som har tatt oss med til de mest fantastiske stedene og strendene, vært å dykket og dratt ut på byen noen kvelder..

En dag dro vi på en dagsutflukt til en utrolig fin strand. Der blr vi helt til solbedgang

Bilde av guttene på en øy vi dro på når vi var på «strandhopping»

En av maange fine øyer vi har besøkt

På øyhoppingen hadde vi en egen slik båt med to private sjåfører som ventet på oss hele dagen, og tokk oss med til de øyene vi selv ønsket

Her var vi på dykking :) En artig aktivitet å gjøre sammen

Benedikte og Ole Andre tokk zip-line ned fra et fjell vi gikk opp til.

Så dro vi på en båttur fra et sted som heter El Niido. Får å komme dit måtte vi kjøre fire timer i bil fra kl 04 om morgenen, for å så ta båt til de forskjeliige øyene

Bildet fra en Lagoon vi kjørte båt inntil, og måtte deretter padle inn en liten åpning for å komme inn i en form for en grotte. Utrolig vakkert 😍

Dette er også fra lagoonen

Så var plutselig to uker gått og ferien for guttene var over.. vi reiste tilbake til manila på ettermiddagen den siste dagen, og vi reiste videre til Vietnam tidlig morgenen etter.. Det var veldig trist å si hadet, men vi er veldig takknemlige for at de hadde muligheten å ta seg to uker ferie å dele det med oss :) nå starter vi på siste del av reisen vår, og vi er for øyeblikket i Vietnam! Vell overstått påske, til alle dere der hjemme ❤

Hei igjen!

Til tross for at denne bloggen har vært fullstendig lagt på is i noen uker så lever vi fortsatt 😁

Den siste uken i Australia besto av fulle dager fra morgen til kveld, å dagene raste avgårde.. plutselig var vi på Fillipinene å møtte kjærestene våre for å feire påske, å de dagene har også gått på et blunk..

Mer om det i neste innlegg!

Den siste uken i Australia ble i stor grad brukt til å kjøre fra morgen til sen ettermiddag på grunn av at vi valgte å bruke så mye tid tidlig på strekningen vi skulle kjøre.. Da vi leverte bilen helt oppe i Cairns, hadde vi to dager der sammen med Emilie og Embla som vi møtte i Afrika! Ved en tilfeldighet hadde vi booket samme hostell i to netter samtidig som dem, så når vi skilte lag i Afrika viste vi at vi kom til å møtes der i Australia.

Disse dagene hadde vi det kjempe koselig sammen med noen vi (endelig!!) kunne snakke Norsk med. Vi lagde Norsk taco på hostellet, var på shoppingsenter og dro ut på kveldene. Det var trist å si hadet til dem nokk en gang, men de bor i Bergen så vi sees vell igjen.. :) Her kommer en bilde oppsummering av den siste uken i Australia:

Jo lengere opp i Australia vi kom, jo varmere pg fuktigere ble det.. Dermed ble det omentrent ingen søvn på oss de to siste nettene i denne søte bilen.

Lunsjen ble som oftest tatt etter veiene 😍

Norsk taco med Norske jenter!!

Bildet fra siste kvelden med de andre jentene!

Reisen videre til Fillipinene ble lengere enn planlagt, da vårt opprinnelige fly ble kansellert og vi måtte reise med et tidligere fly som gikk via Sidney.. vi måtte vente på flyplassen i 12 timer om natten, så på bildet over ser vi Benedikte som prøver å få noen timer søvn på flyplassgulvet før vi skulle møte kjærestene dagen etter 😁

Hei..

Har vært dårlig med oppdateringer her, pg det har allerede gått en uke siden vi dro fra Fijiøyene.. Dagene går så alt for fort og vi opplever masse nytt hver eneste dag. Denne uka har som alle andre vært svært lærerrik og full av nye opplvelser, og vi er allerede halvveis i Australiaoppholdet. Her kommer en oppsummering av de forskjellige tingene vi har gjort som campere så langt.

Vi landet i Brisbane på østkysten av Australia på Tirsdag for nøyaktig en uke siden. Da hadde vi en natt på et hostell i byen før vi plukket opp «campingbilen» vår på Onsdagen. Bilen var alt annet enn vakker, men fungerer godt til sitt bruk! Det er kjøkken i bagasjerommet og en dobbelseng bak som er lett å slå opp å igjen. Naturligvis var det med skrekk å gru vi la oss ut på veiene her, da man sitter på motsatt side i bilen, og kjører på feil side av veien sammenlignet med Norge. Men, vi lever fortsatt i beste velgåene, og vi håndterer den massive trafikken bedre enn forventet.

Den stødigste sjåføren (Benedikte), som har tatt setifikatet i USA for noen år siden, startet å kjøre

Ikke vanskelig å se at vi er turister i denne i allefall!

Storhandel

På torsdagen tokk vi frokosten på en benk på stranda, besøkte et fyrtårn som er det mest østlige punktet på Australias fastland og på ettermiddagen dro vi opp i en bygning med 77 etasjer, for å se på utsikten over hele Surfers Paradise.

😍

På Lørdag var vi i en Koalapark i Brisbane, såå mange søte dyr!

Etter disse første dagene med campingliv parkerte vi bilen å dro på en tredagerstur til en øy som heter Fraser Island! Den ligger rundt tre timer fra brisbane.

Der har vi vært med en herlig gruppe, sett utrolig mange fine steder og kjørt rundt på denne øya som er laget av bare sand med mere egnede biler. Bildedryss under 😁

Kjørte etter stranden stort sett overalt hvor vi skulle

Et stort skip som ligger strandet på Fraser

Badet i en vannkilde fra Fijiøyene som het Eli Creek

Badet i Lake McKencie, et vann som ligger plassert på en fjelltopp, og består dermed av bare regnvann. Sanden var også helt spesiell og full av mineraler

Besøkt Indian Head, en liten fjelltopp som blir høyere hvert eneste år fordi sanden presser den oppover, på grunn av at havet møtes der.

Den første uken har vært helt utrolig bra i Australia, og vi nyter hver eneste dag. På fredag skal vi levere leiebilen helt oppe i Cairns, og skal derfor bruke de nærmeste dagene på å kjøre en del.

Idag er det en uke til vi møter guttene i Fillipinene!! Det gledes til påskeferie med dem nå 😍

Hei igjen :)

Som nevnt har vi hatt lange perioder uten godt nokk internett til å klare å oppdatere her.. i skrivende stund har vi ankommet fastlandet, og flyr til Australia i morgen tidlig.. Siden sist har det skjedd en hel del. For det første har været snudd, til vår store begeistring! Vi har hadd et fantastisk vær stort sett hele tiden den siste uken. Vi bestemte oss derfor for å prøve å fortsette turen litt til, før vi eventuelt dro tilbake til den øya vi trivdes best på. Det angret vi ikke på når vi ankom øya som het Nabua! Det var skikkelig postkortmateriale, og været viste seg fra sin beste side.. på denne øya dro vi også på en utflukt til en hule/grotte, som vi badet i. Her svømte vi også inn i et hull i fjellveggen et stykke under vann, for å komme inn i neste hule som var helt lukket! En utrolig kul opplevelse.

Det var enda finere i virkeligheten 😍

Vi koset oss med den flotte stranda og det deilige været..

Dette var trappene opp til hula

Fra hula :)

Etter to dager på denne paradisøya, dro vi til en annen øy med navn Long Beach. Denne øya var ikke like fin som den forje, og det var absolutt ingenting å gjøre der. Det var i tillegg kun mulig å bade ved bestemte tider, på grunn av piggrokker som kommer nært land for å spise, og de er veldig farlige å trø på.. Derfor forlot vi denne øya etter bare en natt istedenfor to netter som først var planen og dro tilbake til den øya vi tokk dykkersetifikatet på, og som vi likte desidert best av alle øyene.

De to siste dagene her ble brukt til å være med mange herlige lokale mennesker, ligge på stranden, dra på utflukter og ikke minst så har vi dykket med Hai!! (Se bildene). Når vi skulle inn til fastlandet igjen idag fant vi ut at det var billigere å leie noen lokale til å kjøre oss, så det gjorde vi. En ganske lang tur ble tilbringt som vist på bildet 😁

Den største haien var over tre meter lang, og generelt utrolig stor i «kroppen». En utrolig opplevelse å ha vært så tett på disse skapningene uten å være i bur eller lignende!

Fiji har rt helt fantastisk! Vi har hadd det utrolig bra og kommer til å savne alle 6 øyene vi har besøkt, men wayalailai fikk en ekstra spesiell plass i hjertene våre. Dit må vi dra tilbake en vakker dag!(skal dobbelsjekke når regntiden i Fiji er da i så fall).

Imorgen tidlig reiser vi til Australia, det ser vi fram til!

Hei

Nå har vi vært uten internett i flere dager, så å oppdatere her har vært vanskelig.. vi ankom Fiji Onsdagskveld i forje uke. Da hadde vi bare en kjapp overnatting på et hostell før vi satt oss på en båt for å dra til den første øya av totalt 6 stykker på øyhoppinga vår. Den første øya het South Sea, og var bitte liten. Det tokk omkring 5 minutter å gå rundt hele øya, og det var bare en bygning der. Her var vi i to netter, og var veldig heldige med været. Vi hadde sol og godt vær hele torsdagen og deler av Fredagen. På fredagen dro vi også på en båttur som inkluderte besøk i en lokal landsby og snorkeling med fine forhold.

Dette var øya vi bodde på :)

Såå deilig med sol å sommer

Vi var å snorklet rundet denne øya, hvor forresten Tom Hanks har spilt inn filmen «Cast Away» hvor han var strandet på en øde øy å ble bestevenn med en ball.. :)

Etter to dager på øya South Sea dro vi til en øy som heter Wayalailai. En mye større øy enn den forje. Da det var dårlig vær bestemte vi oss for å dra å dykke, for det er en aktivitet man kan gjøre tross dårlig vær. Det likte vi så godt at vi bestemte oss likesågreit for å ta dykkersetifikatet, da det er mye billigere her enn i Australia hvor vi først planla å ta det, faktisk under halv pris. Dermed ble to dager til tre på Wayalailai og vi har brukt dagene til både den praktiske og skriftlige delen av å ta setifikatet. Så nå er vi sertifiserte dykkere til 18meters dyp, så det er gøy. Det har vært veldig dårlig vær disse dagene, så når vi ikke har holdt på med dykkingen har vi stort sett sotte inne. Men vi har fått et lite lokalt nettverk på waya, så der trivdes vi veldig godt!

Dykk nummer to

Vi gjorde masse forskjellige øvelser under vann

I skrivende stund sitter vi på en ny øy, som heter White Sandy Beach. Her er det veldig fint, som alle andre plasser, men på grunn av været vurderer vi å dra tilbake til Wayalailai en av de nærmeste dagene fram for å fortsette med øyhoppingen slik at vi kan dykke mere og sånn at vi har noe å finne på til tross for regn.. vi har ikke bestemt oss enda men skal se ann været i morgen :) ellers hører vi at været ser hjemme holder seg stabilt å fint på rundt 20- grader, så vi klager ikke. Vi går i shorts å singelett tross litt regn! Temperaturen er deilig forde 😁

Hallo :)

Nå sitter vi på flyplassen og er snart klar for å reise til Fiji øyene. Vi skal krysse nesten et døgn på tidssone kartet, som vil si at vi letter fra Hawaii tirsdag kl 12.00, flyr i 3 timer, og lander på onsdag rundt kl 15. Egentlig merker ikke vi så mye til det for det skifter bare dag for våres del.. Dagene på Hawaii har gått utrolig fort, og vi har hatt det ekstremt bra! Været snudde etter forje innlegg, og vi har hatt sol stort sett hver dag siden. Dermed har dagene gått til å ligge på stranden, gå i gatene om kveldene som er fylt med levende musikk og mange gode restauranter, handle litt og nyte livet. Dagene går så fort når man har det så bra!! Den siste hele dagen brukte vi på å gå opp til en uaktiv vulkan som heter Diamond Head, ta noen bilder for så å jogge ned igjen. Det var en deilig tur, og været var ikke spesielt strandvennlig denne dagen så det var godt å gjøre noe annet da. Bonus var jo at det ble en treningstur, som trengtes etter over 10 dager i USA!

Kort oppsummert har vi rett og slett bare levd et rolig å avslappet liv, nytt livet på stranda og hentet oss inn etter noen innholdsrike uker i forkant. Legger ved noen bilder fra uka, selv om de fleste dagene ble tilbringt på stranda :)

En av flere trapper opp til Diamond head. Går denne trappa opp eller ned?

Litt overskyet, men en utrolig fin utsikt!

😍

Lunsjen vi spiste etter turen, som til informasjon var utrolig god.

Neste gang vi oppdaterer er vi på Fijiøyene.. :)

Hei

De to første dagene i Hawaii har vært utrolig fine. Den første hele dagen brukte vi på å gå å bli kjent i nærområdet på Waikiki, og ligge på stranda. Vi hadde sett på værmeldingen at dette var den dagen med best vær, så vi lå der omentrent hele dagen. Torsdag våknet vi derimot til regn og overskyet, og har derfor brukt dagen på Pearl Harbor for å se på noen av skipene som var med under andre verdenskrig. Det var utrolig spennende å gå på det store skipet missouri, å se hvordan hverdagen til soldatene å mannskapet på skipet var i flere år. Denne opplevelsen anbefales på det sterkeste til både de som er interessert i historie, like fult som til de som ikke har så stor interesse. Det å gå igjennom disse skipene var en opplevelse for seg selv, og historien bak den 07 desember i 1941 og et land som ble angrepet uten noe forvarsel, var en sterk opplevelse. Det var, for de som ikke vet, et japansk angrep på den amerikanske marinebasen på Hawaii.

Naturen her er så vakker!

Stranden er det liv på fra morgen til kveld

Solnedgang 😍

Skipet missouri

Er av mange maskinrom til kanonene

Kapteinenes daglig stue

En kamikaze-pilots brev til moren før han skulle utføre sin siste plikt for landet.

Det er dessverre meldt noe dårlig vær de nærmeste dagene, og det ser dårlig ut med strandliv. Men vi satser på at været snur, og koser oss med forskjellige turistattraksjoner fram til da!

Hei!

Dagene i Los Angeles fløg avgårde og plutselig satt vi på flyet til Hawaii. På søndag dro vi å fikset neglene våre, og skulle egentlig dra for å se på Hollywood skiltet, men vi ble av en eller annen grunn gående å traske i hollywoods gater hele dagen istedenfor. Hollywood har noe spennende å se rundt hvert hjørne, så vi ble like så greit værende der til kvelden. Vi spiste ute på en restaurant før vi dro tilbake til hotellet og la oss.

Her fant Elisabeth en slange på gaten og bestemte seg for å overvinne frykten sin å holde den.

Mandagen var siste hele dagen i storbyen, derfor var vi pent nødt å komme oss opp til griffith observatory for å se Hollywoodskiltet. Problemet var bare at dette var den kaldeste dagen av alle og det var helt nedi åtte grader. Med andre ord var det iskaldt på toppen og det ble en kort fornøyelse. Vi hadde veldig mye å pakke så vi dro rett og slett tilbake til hotellet, pakket å røddet i sakene våre og tokk oss faktisk en god ettermiddagslur fordi vi hadde hatt en så innholdsrik uke i storbyen.

Det var rett og slett iskaldt, og ble dermed bare noen kjappe bilder før vi bestilte en uber rett ned igjen.

Tirsdag 20 februar:

Idag var reiste vi til Hawaii. Vi sto opp tidlig å tokk et fly som tokk litt over 6 timer direkte fra LA. Det var fantastisk å lande i varmere strøk igjen, og den øya her er bare helt fantastisk av det vi har sett så langt! Vi landet i 15tiden idag i lokaltid, så vi har ikke rukket og sedd oss ordnetlig rundt enda :) det føles veldig godt å skulle tilbringe mange dager her!

Her er det første bildedrysset fra Hawaii! Gleder oss til strand i morgen! Ps. Vi ligger 11 timer bak norsk tid, dermed kommer snappene vi sender på dagtid her, om natten hos dere.

Hei :)

Siden vi ankom Los Angeles har vi rukket en hel del! Da vi ankom byen Onsdags kveld sjekket vi inn på et hostell på Venice beach. Vi hadde vært der i mindre enn 5 minutter før vi begge var enige om at det ikke var aktuelt å bo på dette stede hele uken som først planlagt. Vi har bodd på hostell før på denne turen og vet dermed at det er noe lav standard, men dette stedet var ikke beboelig på noen som helst måte. Det luktet urin på hele hostellet, det var skittent overalt, dårlig hygiene på både bad og soverom og ikke minst var alle andre gjester vi møtte høy på Marihuana. Det var plassert midt i et tvilsomt strøk, og det ble røkt hasj overalt. Tilogmed resepsjonisten var høy. Dermed startet vi umiddelbart prosessen med å få sjekket inn på hotell, og fikk god hjelp hjemmefra til og finne gode strøk på internett.

Hilton hotell ble det eneste alternativet da alt annet var fullbooket eller av samme standard som det forje. Vi var over middels fornøyde da situasjonen løste seg så fort, og når vi så hotellrommet ble vi enda mere fornøyd! Vi har med andre ord hatt noen lukseriøse netter så langt i LA og i tillegg brukt litt for mye penger på shopping.. Men til gjengjeld planlegger vi å leve billig i Asia. Prisene i USA er generelt høye og det går også mye penger på transport da det er veldig lange avstander mellom alle severdigheter..

Torsdagen brukte vi en hel dag til shopping, mens på fredag dro vi i Disneyland. Det var en utrolig artig opplevelse og vi var der fra kl 12 på formiddagen til kl 00 om kvelden. Da var vi slitne og hoppet rett i seng når vi kom hjem. Her kommer et bildedryss fra Disneyworld :)

Så glade var vi når vi hoppet i taxien fra det skittne hostellet!

Lørdag dro vi inn til Hollywood, gikk etter walk of fame, var på et «belive it or not» museum, handlet litt, Benedikte kjøpte ny Macbook å kvelden var vi på besøk hos noen slektninger vi har i Los Angeles som også hadde mottat nye bankkort å simkort til oss i posten etter at vi ble ranet! Det var utrolig hyggelig å møte «kjentfolk» å bruke kvelden med dem, da det var flere år siden sist vi møtte dem!

Dagen idag skal brukes til å dra på neglesalong å fikse neglene klar til Hawaii som vi reiser til på Tirsdag og besøke hollywood skiltet.. :)

Hei!

I dag(Tirsdag) har vi brukt hele dagen på stranda, før vi på kvelden gjorde oss klar for karneval. Vi har jo nå oppholdt oss i Rio De Janeiro siden Torsdag, og opplevd et masivt trykk i byen. Trafikken stopper opp, gatene er fulle av folk, restaurantene er fulle, stranda er full, det er mye fest og fyll og kort oppsummert er det en by med liv i døgnet rundt. Dette skyldes nokk i aller høyeste grad Karnevalet som startet på lørdag å er hele uken. Vi hadde bare billetter til selve karnevalet/paradene en dag, fordi det er dyrt og ikke minst fordi det er hundre tusen mennesker på en plass, og det blir både varmt å slitsomt.

Å se på alle menneskene var nesten underholdning nokk i seg selv, fordi at om du trodde du hadde sett en stor folkemengde før så tar du feil. Dette var overveldene med mennesker! Paradene er de som går igjennom hovedgata, og på hver side av hovedveien er det gigantiske tribuner med publikum og dommerpanel. Dommerene avgjør hvilken sambaskole som har den best gjennomførte paraden og vinneren stikker av med store pengesummer. Det er også veldig artig å tenke på at byen venter 4 millioner besøkende bare denne uka, på grunn av dette karnevalet. Så dette er store greier altså :) i morgen er vi på reisefot hele dagen, for så å våkne opp i Los Angeles på torsdag, det gleder vi oss til!

Her hadde vi nettopp stelt oss klar til Karnevalet

Her er bilde av en av paradevognene som kommer igjennom gata, og alt i bakgrunnen er mennesker..

Her er en paradevogn med en stor ugle på!

Nokk en paradevogn..

Elisabeth klarte å snike til seg et bilde med en av danserne i paraden :)

Å få oppleve karneval i selveste rio har vært en helt fantastisk opplevelse. Det anbefales virkelig til alle andre som kunne tenke seg en tur til Brasil! Selv om denne uka som alle andre hoittil har gått kjempe fort, føler vi at bi har fått masse ut av brasilturen!

Hei

Idag har vi hatt fult program hele dagen!

Dagen startet med å besøke Christ redeemer, den store jesus statuen som står på toppen av et fjell. Her har man en fantastisk utsikt over hele byen å havet. Statuen var veldig mye finere å se på i virkeligheten enn på bilder, den er over 30 meter høy og utrolig majestetisk.

Bildet tatt med Stine og Pernille fra Drøbak, to Norske jenter som er på gruppa vår!

Turen deretter gikk til San Sebastian katedral, som rommer over 20.000 gjester. Den var også utrolig fin å se på, og det var 20 meter under taket. Det er artig å se tradisjoner til lokalbefolkningen å katedralen var en opplevelse i seg selv.

Lapa steps er en fargerik trapp som ligger ganske sentralt i Rio. Den er det mange turister som besøker denne trappen for å ta bilde med den, og den skal på et sett og vis representere frihet.

Vi avsluttet denne turen med å besøke Sugar Loaf Mountain. Det er et fjell som ligner på en sukkertopp og gir deg muligheten til å få en fantastisk utsikt over hele byen.

På kvelden var det klart for en privatfest som var arangert av G-Adventures, det er den organisasjonen vi er på denne gruppeturen med. Vi hadde en form for et pre-party i forbindelse med karnevalet, og derfor kledde vi oss alle i fargen lilla som representerer hele gruppen.

Hei

Nå er det lenge siden vi har oppdatert til dere der hjemme, men som nevnt har vi hatt fulle dager siden forje innlegg. Dagene har gått til å få på plass det viktigste vi mistet etter ranet og ikke minst har vi sagt hadet til gruppa vår i Afrika. De siste dagene på safarituren gikk i utgangspunktet til å kjøre til Johannesburg. De siste dagene hadde vi ikke noe særlig med opplegg, så vi kjørte langt hver dag og la oss ganske tidlig. De to dagene vi hadde i Johannesburg etter turen brukte vi med de fire andre Norske jentene fra gruppa som vi har blitt så glade i.. Det var veldig trist å si hadet til dem, men de bor jo i Norge så vi sees nokk om ikke lenge. Dessuten møter vi to av dem i Australia, og ved en tilfeldighet bor vi tillogmed på samme hotell som dem i to netter. Vi ankom Rio De Janeiro i Brasil på Torsdag, etter 8+15 timer i fly. Det var en lang reise, men det er en del av å være backpacker, og ikke minst fikk vi reise med verdens største fly på den første flyvningen, noe som var utrolig kult! To etasjer, 26 ansatte på et fly, store seter å god mat. Når vi ankom brasil i går tokk vi bare noe enkel mat med på rommet og sovnet tidlig.

Dagen idag har blitt brukt på stranda Copacabana. Det var 33 varmegrader og en perfekt dag for å bli solbrent :) Elisabeth er noe burgunder, men ellers er vi veldig klar for å oppleve hva Brasil og verdens største karneval har å by på!

Her i Brasil er vi også på en gruppetur, med en ny gruppe. Vi bor på et hostell på 6mannsrom, og har til nå møtt to av romkameratene våre som er to hyggelige jenter fra London.  Her skal vi som nevnt på verdens største karneval(anbefale å google det), på store fester på stranda og nyte byen som forventer over fire millioner gjester i løpet av en uke.

Bildet fra verdens største fly!

Deilig med god plass

Heei

Siden siste oppdatering har det skjedd mye her i Afrika! Torsdagen skulle brukes på å feire Benedikte sin bursdag, og vi skulle starte den med å rafte i selveste victoria falls. Det var en helt utrolig opplevelse, og skikkelig adrenalin sport! Vi ble kastet ut av båten flere ganger i strykene å var vell mere i vannet enn i selve båten. Etter raftinga spiste vi krokodille til lunsj og dro så på en liten shoppingtur før kvelden. På kvelden hadde vi reservert bord på en finere restaurant, hvor vi spiste kjempe god biff og koset oss med vin.

Vi dro også på en lokal bar, hvor vi hadde guidene våre med oss som var der å "passet" på oss hele kvelden, så vi følte oss veldig trygge der. Disse guidene er på ca samme alder som oss så de var jo også med for å feire bursdagen til Benedikte!

Da det begynte å bli sent bestemte vi oss for å ta taxi tilbake til lodgen, og heller sitte i baren der å prate litt og avslutte kvelden på et rolig vis siden vi skulle besøke victoria falls tidlig dagen etter. De fleste fra gruppa hadde lagt seg, så det var bare oss to, to andre Norske jenter og de to guidene igjen i baren. Elisabeth var sliten etter en lang dag og bestemte seg derfor for å gå å legge seg før Benedikte, på rommet som var bare noen meter unna baren.

Elisabeth forteller:
    Da Benedikte kom for å legge seg kunne hun ikke finne veska vi hadde hatt med oss ut, og hun trengte en lader derifra. Hun vekte meg og vi startet å leite etter veska sammen. Vi begynte å smådiskutere å kunne ikke skjønne hvor den var blitt av. Så forklarer jeg til Benedikte at hun ikke kan ladde uansett, fordi jeg laddet telefonen min nå og vi hadde bare en adapter som passet i støpslett på lodgen. Benedikte hadde allerede sjekket om telefonen min var på ladding, og hun hadde sett at den ikke lå der. Problemet var bare at jeg viste at jeg skrudde på fem alarmer, plugget i ladderen å la telefonen på hodeputa før jeg sovnet fordi jeg var redd for å forsove meg til besøket til Victoria Falls. Så begynte vi å se oss rundt, å da forsto vi hva som foregikk..

Macbook, speilreflekskamera, lesebrett, en telefon, bildeskriver, alle bankkort, ett pass, to laddebanker, en mappe med alle reisedokumenter, kontanter, laddere og andre småting.. Alt var borte, og vi fikk panikk. Tyvene hadde først brutt opp vinduet vårt og brukt en pinne med en streng på til å fiske ting ut av vinduet vårt som hadde gitter i tillegg til vinduet. Mest sannsynelig har de forstått at de dyreste tingene ikke fikk plass igjennom gittere på vinduet, og kanskje har de sett at jeg sov veldig tungt og dermed bestemt seg for å bryte seg inn døra for å ta med seg resten..

Vi ringte hjem og der ble det umiddelbart startet en prosess med å sperre alle bankkort, sperre simkort, kontakte forsikringsselvskaper osv.. politiet ble kontaktet i Simbabwe, guidene ble vekt, og vi startet å gå igjennom tingene våre for å finne ut hva vi manglet.

Da politiet kom, klarte de HELDIGVIS å finne passet som manglet , to bankkort og mappen med alle dokumenter. Dermed var det viktigste på plass. Tyvene hadde kastet fra seg alt som de ikke så pengeverdi i, noe som var utrolig viktig for oss. Den NorskeAmbassaden i Simbabwe er så godt som nedlagt nå, på grunn av alle uroligheter som har vært her de siste mnd, og i værstefall måtte vi reist helt til Oslo for å få hentet et nytt pass.

Vi har vært utrolig heldige, vi har kunn mistet ting med materialistisk verdi, vi får tak i alt i butikken igjen. Vi har hatt familie i Alta som har jobbet på spreng for å både sperre kort, åpne opp kort igjen, sperre simkort, skrive nytt telefon abonnement og kontaktet forsikringsselvaskaper

Afrikaturen går mot slutten nå, vi gikk glipp av Victoria Falls på grunn av at vi satt i avhør hele formiddagen, men det er i bunn å grunn bare en foss, den er fortsatt der i mange år fram i tid. Mandag ankommer vi Johannesburg, og da er turen over. Dagene fram til da blir i stor grad brukt til å kjøre, det er langt hjem. Onsdag reiser vi til Brasil, så de to dagene i forveien skal vi bruke med de Norske jentene som vi ikke har løst å ta farvell med..

Dette innlegget kommer litt i ettertid fordi vi har brukt tiden til å nyte de siste dagene med gruppa, samt få på plass noe av det utstyret som ble stjålet. Imorgen reiser vi til Brasil, så neste oppdatering blir derfra!

Hei.
    Etter å ha prøvd dag etter dag, time etter time å oppdatere dere der hjemme, ga vi nesten opp.. meen vi sendte over alt til noen der hjemme i Alta som legger ut alle disse innleggene for oss.. derfor er det ikke mindre enn 6 innlegg på rappen under dette innlegget, et for hver dag siden sist.. nå blir vi ikke å ha nett før i Johannesburg når Afrikasafarien vår er over å vi skal si hadet til gruppa. Dette er på mandag. Så fram til da får dere lese innleggene under å se så mye spennende vi har fylt dagene med! Kanskje kommer det noen bilder imorgen fra Victoria falls, hvis internettet fungerer så klart..

God helg 🙂

• 0

Innlegget ble vist ikke pubilisert igår.. nå har vi veeldig løst å få pubilisert dette innlegget så prøver igjen idag! Idag har vi krysset grensen til Simbabwe, og vært på et båtcruise for å se på flodhester, aper, buffalo og titalls av elefanter! Ellers har vi brukt mye av dagen på å kjøre, dagen kan dermed enkelt oppsummeres i bildene under innlegget. Nå har vi ankommet Victoria falls, og de to neste dagene skal nytes her. Vi bor på hotell, og er glad for det med tanke på at et uvær kom over her nå, da er det greit å ikke bo i telt! I morgen har Benedikte bursdag, og det skal feires med rafting i victoria falls, etterfulgt av middag på restaurant, det ser vi fram til!

Krokodille, fra dagens båtsafari.

Vi så rundt 50 elefanter idag, begynner å bli godt vandt til dem!

Og nokk en flodhest!

• 0

Til tross for sen kveld igår, sto vi tidlig opp i dag for å dra å besøke Chenoga landsby. Det er en fattig liten landsby med en skole, barnehage og et lite legemottak. Vi besøkte lokalbefolkningen, legemottaket, fikk hilse på høvdingen i byen og avsluttet med å dra i en barnehage på besøk og gi litt penger til utstyr.

Det var en helt spesiell følelse å gå igjennom gatene i Chenoga hvor lokalbefolkningen bodde og barna der var så glad for å se oss at de kom løpende i mot oss å ga oss alle klemmer. Ingen av dem hadde klær som passet eller var i gos nokk stand til å kunne kalles for klær egentlig. De var skittne og tørste, og omfavnet vannflaskene våre. Vi fikk en misstanke om at de var trent opp av foreldrene til å være så sjarmerende, da de prøvde å ta både smykker, solbriller, telefoner og øredobber når vi løftet dem opp. Men uansett var de glade for å se oss og ville ikke gi slipp på oss når vi gikk videre. En sterk opplevelse som gjorde sterkt inntrykk på oss alle.. i barnehagen var det bedre standarer og barna hadde i allefall fulle sett med klær som var rene. Følelsen man sitter igjen med etter å ha sett de tingene vi ofte ser på denne turen kan i grunn ikke beskrives, den må oppleves med egne øyne og følelser. Vi tenker at alle norske barn og ungdommer burde gått en tur i disse gatene å sett hvordan virkeligheten for store deler av verden er hver eneste dag.

Nå er vi kommet fram til Elephant sands, hvor vi skal campe i telt i natt. I skrivende stund står det fire elefanter nesten rett vesiden av meg, de kommer hit å drikker av et vannhull som er like ved teltene våre. Det er litt spesielt, og det morsomste er at vi begynner å bli veldig vant til å ha så store å ville dyr rundt oss. Internettet her er som på alle andre plasser ekstremt tregt.. er derfor usikker på om dette innlegget blir pubilisert idag i det heletatt, men jeg prøver..

Disse elefantene går rett bak ryggen min i skrivende stund.. veldig spesielt å ha de rundt seg heletia.. Elefanter er potensielt veldig farlige dyr, og det skal lite til før de bestemmer seg for å gå til forsvar!

• 0

Dagen startet med at vi satt i båt i tre timer for å komme tilbake der vi kom fra. Det skal ærlig innrømmes at det føltes trygt å komme iland, etter å ha hatt flodhest og krokodiller rundt oss til en hver tid. Vi hadde også en flodhest som trivdes veldig godt bak våres telt på øya, men sånn er livet i Afrika.
    Vi kjørte et stykke i trucken, tokk storhandel for en hel uke og hadde lunsj etter veien. I dag fikk vi også endelig bekreftet at det har ordnet seg med fri for kjærestene våre i påsken, og vi kan dermed se fram til påske sammen med dem. Vi har også begynt å ta lesebrettene våre godt i bruk og vi begge leser for øyeblikket historien om French og Moland som var fengslet i Kongo. En sterk å relevant historie med tanke på at vi er i Afrika. I natt sover vi på en camp i byen Maun i Botswana, fortsatt ved elvebredden. I morgen tidlig skal vi dra å besøke en liten landsby. De sier at høvdingen av en lokal stamme muligens tar imot besøk, så vi håper på det! Kvelden ble brukt på campen med de andre Norske jentene!

Ble litt trøtte på båten..

• 0

Det var helt fantastisk å sove i en vanlig seng inatt, selv om vi måtte opp kl 06 for å rekke å gjøre mest mulig før solen står opp. Etter en 15 minutters gåtur var vi kommet til en smal elv. Her fikk vi utdelt hver vår lokale staker, og hver sin Makoro båt. Vi skulle ut på flodhest jakt. Elvene var ekstremt smale, og vi fikk beskjed at om det skulle falle en edderkopp eller hoppe en frosk i båten fra gresset rundt oss måtte vi sitte helt stille så ikke stakeren, som står i båten, mistet balansen og tippet båten for det var krokodiller under båtene og dessuten var det blodigler i vannet. Vi satt stille, vær du sikker.

Etter en stund kom vi til noe de kaldte for flodhestbassenget. Her var det minst 20 flodhester, og vi var bare 25 meter unna de. Det er helt sinnsykt store dyr, så hjertet hoppet noen ekstra slag. Vanlig vekt på flodhest er 1600 kg, og disse var rett framfor oss. Heldigvis staket vi videre når flodhestene var lei, begynte å utagere å kom sakte mot oss mens de laget høye lyder.

Vi gikk også på en gåtur der vi gikk sammen med ville zebraer og møtte ville elefanter. Det er litt rart å tenke på at dette er ville dyr, og ikke en dyrepark. Etter dagens aktiviviteter var vi trøtte, gikk og tokk oss en hvil og våknet til et uvær uten like. Pissregn, torden, lyn og mye vind. Vi er glade vi ikke skal på helikoptertur idag, noen andre på gruppa har betalt for å se øya fra lufta.

Her er bilde av den lokale stakeren vår, og Benedikte som ikke vil ha kryp på seg!

Her ser man hvor lav båtene faktisk var.. ganske skummelt med tanke på alle dyrene! Men som guiden vår sa, de har kontroll..

Ganske tett i gresset vi staket i.. det ramlet heldigvis ikke noen kryp ned i vår båt..

Alt på bildet er flodhester.. og nokk en gang angret vi på at vi ikke har kjøpt oss en skikkelig kamera linse!

• 0

Idag krysset vi grensa til Botswana. Grensen var som forventet evig med kø i stekende sol, da Afrikanerne er det motsatte av effektiv når de jobber. Det kan ta opptil 5 minutter å få betale i en kasse på butikken fordi de gjør hver bevegelse så sakte. Det er vist slik over stort sett hele kontinentet, folk er faktisk ekstremt treige. For en effektiv Norske som er tissatrengt, overopphetet og har lavt blodsukker kan det føre til noen gloser bak kassa og ikke minst tanker om å hoppe over disken å gjøre jobben selv. Godt vi har forskjellig språk sier vi.

Like etter å ha krysset grensa ble vi kjørt til en liten havn i en elv å plukket opp av en båt. Båtturen skulle ta tre timer så vi smurte oss med både solkrem og tolmodighet. Heldigvis var det mye artig å se på veien, vi så titalls av krokodiller og flere flodhester. Guiden vår, Gully, hadde antagelig fått båtsertifikatet i julegave for han var det siste menneske som kunne kjøre båt. Når du klarer å kjøre deg fast med en båt, da er du både kreativ og udugelig. Hele turen endte opp som en komisk greie å vi var glade for at vi hadde på oss redningsvest og ikke tokk ut tips på fårhånd. Han var "heldigvis" overbeskyttende når det kom til store dyr, så hver gang vi så en flodhest satt han båten i full revers mens vi enda gikk framover og det ble dermed ikke noen bilder av flodhester for idag.. Etter båtturen var det bare å renske pinner og blader ut av håret for da ble vi vist rundt på øya Periperi. Vi har tomannstelt som egentlig er mere som en hytte, da det er vanlige senger i den og man kan stå her inne.

Her på øya har vi til en hver tid to ekstra guider rundt oss i tillegg til våre, fordi vi er midt i sompen av krokodiller og flodhester. Det er ikke lov og gå 3 meter nærme vannkanten, mens teltene og kjøkkenet/felles arena er 4 meter fra vannkanten. Altså bør vi være våkne til en hver tid. Vi må leies av vakter på do å tilbake i teltene, for bak oss er det skog med både løver, elefanter, hyener, flodhester og zebraer som trekker ned til oss om natten for å drikke.. Vi har lagt oss nå, fordi vi ble leid i seng fordi det står en flodhest ved badet vårt. Haha, det livet her er spesielt..

Kanskje ikke så bra bilde, men her er en krokodille i gresset!

Solnedgang på øya, vi har vært på så utrolig mange flotte steder til nå!

• 0

Blogginnlegget om første møtet med slummen er fra idag. Utenom den lunsjen har vi ikke gjort stort annet enn å kjøre buss til på ettermiddagen.. noen dager tar vi lange strekninger for å få unna litt på en dag, vi skal jo trossalt kjøre totalt 6500 km på 24 dager, så for at vi skal kunne stoppe opp på plasser å være i flere dager, må vi ta noen slike dager og kjøre oss "inn" også. Campen vi skal bo på inatt er helt utrolig.
    Du kommer ikke lengere inn i "jungelen" enn dette, og det syns på alt av bygninger som er her. Det var også veldig merkelig å kjøre inn på denne campen, for her var det satt opp kjempe høye gjerder rundt hele stedet, antagelig på grunn av slummen på utsiden.. Det er så rart, for selv om vi alle sammen er like mennesker så blir skille så stort. Det er ikke lengere oss, men vi og dem.. På innsiden sitter vi, rik og lykkelig på livets store opplevelse. På utsiden går de, barna jobber fra tidlig om morgenen, sult og elendighet. Gjerdet skyldes nokk også litt at på vår side av gjerdet er det en elv, som det svømmer flodhester og krokodiller i til en hver tid, og vi hører dem fra teltene våre som er 5 meter fra elvekanten. Det er kanskje vi som er gjerdet inne, og ikke slummen som er gjerdet ute? Forresten har vi glemt å si at de fleste stedene vi er på, så blir all strøm forsynt av solcellepaneler og det er ingen form for lys om kveldene - tokk ikke lang tid før vi invisterte i hodelykt, haha..

Dette er dusjen på campen.. på grunn av edderkopper å slanger valgte vi å stå over dusjen idag :)

På grunn av krokodiller og flodhester, valgte vi å ikke bade i elva heller 🙂

Dette var dodøra på toalettene...

• 0

I skrivende stund sitter vi i bussen vår med retning Botswana. Forran meg i setelommen har jeg en flaske vann, en flaske iste, en hel pose med småforsyninger av snacks og proteinbarer til turen. I lommen vesidenav ligger nettbrettet, headsettet, lesebrettet og lommeboken min som inneholder ikke mindre en tre kort og noe kontanter. Og for ikke å nevne telefonen jeg sitter å skriver på nå, til flere tusen. Vi lever i overflod. Frykten for at noen timer på bussen skal bli kjedelig er stor, så vi kjøper inn og får underholdningsprodukter til tusenvis av kroner - fordi vi kan.

For bare en drøy halvtime siden stoppet vi opp for å spise lunsj etter veien. Vi skulle nå nyte vårt tredje måltid for dagen, og guidene ordnet å styrte med rundstykker, pålegg og friske grønnsaker. Vi satt i hver sin stol å ventet på å høre "maten er servert", for det er det vi har blitt vandt til på denne turen. Langs veien, før vi stoppet opp, hadde vi sett hundrevis av stråhus og en del barn gå etter veiene, og vi forsto fort at vi var kommet til fattigere strøk. Vi var allikevell noe for oss selv i en sving, og vi ble i utgangspunktet ikke "eksponert" for synet av dårlige leveforhold og fattige mennesker. Ikke det at vi selv ønsker å unngå det i utgangspunktet, men guidene som selv er afrikansk vet hva de står ovenfor om de parkerer midt i et slikt strøk, å prøvde vell dermed å skjerme seg selv også.

Da vi alle hadde satt oss ned med hver sine smørbrød og kald drikke kom den første familien bort til oss. Det var en mann og en sønn, som hadde de mest fillette klærne på seg. De var tynne, å så slitne ut begge to. Den lille gutten, så liten å uskyldig. Smørbrødet ble tungt å svelge, å de fleste stoppet opp å spise. Heldigvis hadde guidene tatt vare på alle restene våre fra gårsdagens middag, så de ga en stor porsjon av dette til dem pakket inn i aliminiumsfolie.

De gikk videre relativt raskt men før de forsvant rundt svingen kom det en mor og en hel gjeng med barn bort til oss. Moren var tynn, antagelig en av de tynneste jeg noen gang har sett i virkeligheten. Hun satt seg på en stubbe som sto like i nærheten av oss, og barna gikk rundt i det de hadde av klær og uten sko å sporte om vi hadde noe å avse. Barna var så tynne, og du kunne se på øynene deres at de var sultne. Nå ville ikke det smørbrødet ned i det heletatt, og det gikk ikke lang tid før den første fra gruppa gikk inn i bussen å hentet noe til dem som de kunne spise. Jeg hentet en liten neve proteinbarer og noe sjokolade. Jeg ga det direkte til moren, for jeg viste at hun var den som måtte dele, eventuelt rasjonere. Hun røkket av papiret på den ene baren og slukte den nesten hel, mens resten så det ut io at hun skulle spare eller gi tio barna. Hun var takknemlig, men det var fortsatt noe i henne som fortalte at hver dag er en kamp, og selv om de fikk en del å tygge på i dag, er de fortsatt ikke forsikret mat i morgen.

På gruppa har vi et par fra Sveits. De ga en hel pose med kjeks til barna. Tanken var nokk at alle skulle dele den, men når sulten tar over å desperasjonen trer inn er det ikke lengere snakk om rettferdighet og hvem som fikk mest cola i glasset, men det er snakk om å overleve. Det ble dermed en disputt blandt barna, og totalt skeivfordelt.

Guidene så nokk at det ikke ble så mye spising som planlagt på oss å pakket sammen relativt raskt og dyttet oss nesten inni bussen. Vi kunne ikke bli, og vi kan ikke gi fra oss alt.

Hele greia varte bare i rundt en halvtime, men gjorde allikevell så utrolig stort intrykk. Jeg satt meg på mitt sete i bussen, tørket en tåre å så de bli igjen mens vi kjørte videre. De neste kilometerene var fylt med samme opplegg. Stråhus, og hus som ikke kan kvalifisere seg som en hundegård engang i Norge. Vi tror at vi kommer til å oppholde oss blandt fattigdom de neste dagene, og har en misstanke om at dette bare var forsmaken på hva vi har i vente. Jeg skulle ønske jeg kunne hjelpe alle, ta de med meg hjem, gi dem det de trenger.. og vi har bare sett langt under prosenten av hva som finnes der ute.

Vi skal reise i nesten et halvt år, å velger mange ganger å la være å svare når noen spørr hva det koster oss. Vi skal spise på restaurant stort sett hver dag, vi skal bo på hoteller, shoppe og dra til utallige fornøyelsesparker og turistmål. Vi er virkelig verdens heldigste som er født og oppvokst i Norge.

• 2

Hei
    I dag har vi vært på nokk en safari i Etosha nasjonalpark. For hver gang vi drar på dissa turene ser vi nye dyr, men mange av dem er vanskelig å få brukbare bilder av.. idag har vi sett giraff, mange løver, flamingoer, lemurer og alle de andre dyrene vi har sett tidligere. Blandt dyreartene er det fem dyr som blir kaldt for "the big five", og det er på en måte stas å få sett alle disse dyrene på nært hold. Disse dyrene er neshorn, løve, leopard, buffalo og elefant. Av disse har vi sett alle bortsett fra leopard og buffalo, så nå satser vi på at vi får sett disse snart..  imorgen skal vi kjøre store deler av dagen, noe som forsåvidt er greit da Elisabeth klarte å brenne seg litt i solen idag. Her i Afrika er solen veldig variabel, og veldig sterk når den er på det høyeste. Til de som kjenner Elisabeth så kom ikke dette som noe sjokk, men vi satser på at en dag i skyggen er nokk til å snu det, for det var ikke så ille. Nå er neste mål å komme seg over grensen til Botswana, så det ser vi fram til. I følge planen krysser vi på lørdag. Fram til da kan dere kose dere med resten av safaribildene!

• 0

Idag har vi vært på safari i Ethosa nasjonalpark. Vi hadde svært få forventninger da den forje safarien endte med at vi så på solnedgangen istedenfor å se etter dyr, da det var svært lite å se.. MEN vi fikk jo sett masse idag!! Først så vi èn elefant og var veldig glad for å ha sett vårt første store ville dyr på denne turen, men så dukket det jo opp dyr fra alle kanter. Vi har sett en haug med ville elefanter, mange zebra'er, antiloper, hundrevis av bambier, mange fugletyper, giraffer, neshorn og en hel løvefamilie. Løvene var beklageligvis så langt unna at det var vanskelig å få de på bilde, men vi så de veldig godt med kikkert. I morgen skal vi på en enda lengere safaritur så da satser vi på å få sett enda flere dyr og ikke minst løver på nært hold. Da vi var kommet tilbake til campen og satt å spiste middag, hørte vi løvebrøl helt i nærheten. Da sa guidene at det er et vannhull like i nærheten, hvor alle dyrene kommer for å drikke om natten. Vi slapp fra oss alt av kopper å kar å løp bort til vannhullet(vi sto oppå et platå like ved vannhullet så de kunne ikke nå oss derfra) for å se. Der var det titalls med elefanter, et neshorn og i tillegg hørte vi løvebrøl fra skogen. Dessverre ble det mørkt før vi klarte å se stort mere enn det, men vi skal som nevnt dypere inn i nasjonalparken imorgen og der er det enda bedre områder for dyrene å oppholde seg. Vi begynner nå å nærme oss mere fuktige områder i afrika, og er stort sett ferdig med ørkenområdene. Altså vil det være flere dyr jo lengere inn i landet vi kommer, å det ser vi fram til! Mobilbilder blir det idag også, med andre ord i begrenset kvalitet, da vi ikke orker å overføre bilder fra kamera for hvert innlegg.. men de kommer senere!

Forresten så er teltene våre 150 meter fra dette vannhullet. Så vi hører alle dyrene fra teltet..

Hei der hjemme.
    Vi fikk nett litt før planlagt tid, til stor glede for oss. Derfor kommer en oppsummering av de to siste dagene  nå allerede!

Mandag 22.01
    Igår ankom vi endelig swakopmund, en by i Namibia. Byen har omentrent 44 tusen innebyggere, hvor det er en del med slum og en annen med forholdsvis god standard. Her skal vi bare være til imorgen tidlig før vi kjører videre, altså skal vi sove her i totalt to netter og ha en hel dag her. Først og framst vil vi poengtere hvor godt det var å endelig få en ekte seng å sove i og et rom hvor vi kunne ha alle tingene på en og samme plass. Når vi camper i ørkenen som vi har gjort store deler av forje uke, har vi ting litt over alt. Vi har hvert vårt skap i trucken, men der er det ikke plass til alt, og det ville vært slitsomt å ta sekken ut av skapet 10-15 ganger daglig når man bare skal ha småting. Dermed har vi også hver sin bag med hverdagsutstyr ved setene i trucken. I tillegg har vi soveposene på en plass, alt av drikke på en annen plass og alt av elektronisk utstyr som kamera, nettbrett, lesebrett osv en annen plass. Enkelt forklart er vi blitt gode på å pakke praktisk å vite hva man trenger i løpet av en dag, så man unngår å stå 11 stykker ved skapene til en hver tid. Uansett er det utrolig deilig å sove på hotellrom etter en lang periode med telting.

I dag hadde vi en fridag til å gjøre forskjellige aktiviteter, for de som ønsket det. Her valgte Benedikte og de fire andre Norske jentene å hoppe i fallskjerm. Elisabeth valgte å stå over for denne gang på grunn av at hun ikke er spesielt glad i ekstremsport og trives best med beina planta på jorda. Men hun fikk mersmak av å se de andre hoppe, og nå vurderer vi å hoppe begge to i Hawaii også! Benedikte sier at opplevelsen var helt fantastisk, og adrenalinet pumpet i flere timer etterpå. Det er litt sykt å tenke på at man faktisk kaster seg ut av et fly på 10.000 ft, og stoler på et fremmed menneske nokk til å legge livet ditt i deres hender, bokstavelig talt. Men, vi gjør så klart grundige research på fallskjermklubben før vi velger den. Så fortvil ikke bestemor, dette gjøres kun på klubber med gode omtaler å null dødsfall. Vi velger ikke utifra hva som er billigst altså.

I morgen tidlig starter vi ut av sivilisasjonen igjen og har fire dager ute i ørkenen framfor oss. Det vil si at vi ikke får nett, lite dekning og stort sett bare hverandre å underholde oss med. FLAKS at vi er veldig fornøyd med gruppa å trives sammen med dem, ellers kunne denne turen blitt langsom.

Tirsdag 23.01
    I dag har vi kjørt ganske lenge for å komme oss til destinasjon spitzkoppe. På veien dit stoppet vi for å se på en selkoloni. Hvis du tror du har sett mange seler før så har du værtfall ikke sett så mange som det var der. Det var seler så langt øyet kunne se, og det var tusenvis av dem. Seler er vi jo vant til i Norge. Men ikke denne syke mengden av dem, og ikke minst de søte selungene. Onkel Oddbjørn, her tenkte vi på deg og snakket om at du hadde trivdes. Vi kom fram til campen på sen formiddagen, hvor vi slo opp teltcampen og koset oss i sola med gruppa. Vi finner alltids på noe når vi har noen dødtimer. Campen var i allefall i gokk, men så utrolig vakker natur vi oppholder oss i! Når man åpner opp teltene å ser den vakre utsikten, må man klype seg litt i armen..
    Kvelden ble som vanlig avsluttet med god mat, for så å sitte rundt bålet under stjernehimmelen å høre på musikk og prate.

Dette var utsikten fra teltet vårt på campen! Tenk å være så heldig å våkne opp til dette da..

Selungene var såå søte!

Alt det svarte på bildet er seler, også det som er tett i tett helt i spissen der. Det var heelt sykt mange.

Solnedgang på campen.

Dette var rett bak teltene våre, fjellene i ørkenen er veldig spesiell!

Nå er vi ankommet nasjonalparken Etosha, fortsatt i Namibia, og skal snart dra på safaritur i skogen. Vi skal bare være på denne campen fram til i morgen, å da blir nettet borte igjen.. men vi tenker at vi gjør det på samme måte som dette resten av turen, så oppdaterer vi hver gang vi har internett.

Hei :)

Nå forlater vi swakopmund å blir uten nett fram til fredag! Vi gjør det samme som sist å oppdaterer med et lengere innlegg da.

Hei.
    De siste fem dagene har vi vært ute i ørkenen/ødemarka å sovet under åpen himmel og i telt. Vi har ikke hadd tilgang på stort annet enn hverandre, og butikker har det heller ikke vært stort å se til, men fyflate så mye gøy vi har opplevd! Vi har sett mange dyr, som maaange antiloper, timmon & pomba, alle slags insekter å edderkopper, dødelig skorpion, slange, zebra, leoparder som spiste et bambilingende dyr, struts og flaggermus. Og alt dette FØR den virkelige jakten på dyrelivet har startet. Vi har skrevet en liten oppsummering av hver dag på telefonen, så på nersiden her kan du lese hva vi har gjort hver dag siden sist vi ga livstegn fra oss. Om du ikke vi lese et så langt innlegg, kan du jo se på alle de fine bildene vi har tatt!

Mandag 15.01
    Dagen startet med å kjøre nesten 600 km. På vrien var det absolutt ingenting å se, skulle egt vært blomster å dyreliv, men tørken gjør at lite blir vedlikeholdt. Kom fram til lodgene 200 km fra grensen til namibia, å her var det like lite å se. En gammel diamantgruve by, med omentrent 400 innebyggere hvor de fleste lever på støtte fra staten. Liten skuffelse å ende opp i ingenmannsland etter en hel dag i buss, men imorgen krysser vi grensene til namibia. Det ser vi fram til. Vi benyttet dagen til å vaske å tørke klær!

Tirsdag 16.01
    Idag krysset vi grensen til namibia. Det var 44 varmegrader midt på dagen, og vi måtte stå i nesten en time i kø for å få visum på grensen. Det var også så vindstille at når noen fyrte en sigarett, ble røyken fra sigaretten liggende i luften, og steg ikke opp i været. Idag skulle vi egentlig padle, men pågrunn av får sterk motvind ble overnattingsturen med kano avlyst. Derfor skal vi heller dra på dagstur imorgen tidlig, også for å slippe den syke varmen. Inatt sov vi ute under åpen himmel, det var helt fantastisk å ligge opp å se på stjernene, de virker mye større her av en eller annen grunn. Pågrunn av at det er slanger å sklrpioner her, fikk vi feltsenger å ligge i, noe vi satt veldig stor pris på.

Omentrent slik ser vi ut om kveldene, da det kan bli lott kaldt å sove under åpen himmel om natten.

Onsdag 17.01
    Idag er det en hel uke siden vi reiste fra Alta, dagene her går så utrolig fort samtidig som vi opplever veldig mye på kort tid. Det var 25 grader allerede kl 08 imorgest, og vi dro på dagstur i kano siden overnattingsturen ble avlyst. Turen ned Orange river var helt fantastisk, det var helt perfekt temperatur da det var en lett vind på elva, og underveis badet vi for å kjøle oss litt ned. Elva er selve grensa mellom Sør afrika og Namibia, så vi tokk lunsjpause på den sørafrikanske siden på en strand, hvor vi spise vennmelon og annen frukt. Vannmelonen her er helt fantastisk, siden den er herfra og dermed helt fersk. Vi hørte på musikk og koset oss å padlet i bare bikinien. På kvelden grillet guidene våre middag til oss, det er de som lager alle måltidene for oss, og de er veldig flinke å lage mat.

Torsdag 18.01
    Idag måtte vi opp allerde klokken halv seks for å komme igang med dagens planer. Vi kjørte ut fra campen allerede før seks og startet mot Fish river canyon som er verdens nest største canyon. Når vi kom fram til canyon slapp de oss av på et utsiktspunkt og kjørte trucken videre bortover slik at vi fikk gå en halvtimes tur etter kanten på selve canyon, får så å komme fram til ferdiglaget brunsj. I 18tiden på ettermiddagen var vi framme med campen som er helt nydelig! Vi er midt i ørkenen, men her er laget "stands" for teltene vi skal sove i, det er toalett og dusj under åpen himmel og stråhus uten vegger for å finne skygge på dagtid. Vi slo opp teltene før middag, og spiste middag rundt bålet under stjernene.

Utsikt fra bassenget som var ved campen, det var helt nydelig!

Dødelig skorpion, som vi var retr ved teltene våre..

Fredag 19.01
    Idag sov vi helt til kl 08 før vi våknet av badstu i teltet vårt. Vi har brukt nesten hele dagen på campen, som til orientering er helt ubeskrivelig fin. Vi har snakket om i flere runder at det føles ut som å være i en film, eller på en annen planet. Vi har badet i et lite basseng som er fylt med vann fra en kilde vi ikke forstår hvor kommer fra, da det er tørke i stort sett hele afrika nå å sjelden så mye som et grønt gress-strå å se. Det var i allefall utrolig deilig å kjøle seg ned i denne kilden, da ørkenen har en helt spesiell varme, som føles ganske intens når solen er på det sterkeste. Utenom det har vi slappet av i skyggen med de andre jentene i gruppa.. vi er totalt uten internett å det er dyrt å ringe/sende melding hjem, så her har det vært avvendig av telefonavhengighet på høyt nivå - å det er så utrolig deilig. På kvelden dro vi på en safaritur med en sånn safaribil, med mamge seter å ingen takk eller vindu. Det var en veldig koselig tur, selv om vi bare fikk sett antilope, villsvin og struts. Men det kommer flere safariturer jo nærmere vi kommer dyra. Vi abslutter safarituren med å se solnedgangen her i ørkenen, det var virkelig en fryd for øynene! Da vi kom hjem fra turen var det blitt mørkt å da var det bare å skifte til lukkede sko, for her så vi både dødelig skorpion og edderkopper på størrelse med tarantellaer. Nå ligger vi i teltet og skal sove, å håper bare vi har klart å lukke alle åpninger på teltet så vi kan sove uforrstyrret.

Det var mye sand i luften!

Lørdag 20.01
    Idag måtte vi stå opp allerede klokken 05.00 å komme oss på veien, for etter et par timer i buss skulle vi klatre/gå opp verdens nest største sanddyne med navn big daddy. Hvis vi skulle klare å gå opp til toppen måtte vi satrte såppass tidlig at ikke sola sto på det høyeste når vi gikk opp. Turen opp til toppen var veldig krevende, for i de bratteste bakkene var det bokstavelig to skritt fram og et skritt tilbake fordi vi bare sklei bakover i sanden når det var så bratt. Namibia har kjempe store områder med ørken, så det var litt spesielt å bestige en så stor sanddyne! På veien opp drakk vi over to liter vann hver, noe som ikke er så veldig rart med tanke på at vi presset oss fysisk i den stekende varmen. Noen på gruppa på våres alder valgte faktisk å snu før vi var kommet halvveis fordi de ikke hadde med nokk vann og fordi det var så krevende. Da vi kom ned hadde guidene laget en kjempegod kyllingsalat og skjært opp vannmelon. Da vi kom på den nye campen var vi egentlig lovt internett, men serverene var nede å derm3e blir vi en natt til uten nett. Men i morgen ankommer vi storbyen swakopmund, å der er det nett så da kan vi endelig pubilisere denne "dagboken" vi har skrevet og ikke minst legge ved alle de fine bildene vi har tatt.

Vi har nå vært uten nett og sovet i telt i ødemarka i 5 dager. Det har vært veldig rart å være så lenge uten noen form for sosiale medier når vi er vant til å ha tilgang på det til en hver tid. Så nå gleder vi oss til å oppdatere alle der hjemme om hvordan vi har det. Vi gleder oss også veldig til å få tilgang på klesvaskmaskin og ikke minst slippe å vaske alt av kopper å kar for hand. Heldigvis har vi hatt tilgang til dusj og ordentlig toalett hver dag, og det er vi veldig glade for! I skrivende stund sitter vi ved stranda i Swakopmund, og nyter livet med internett fra en restaurant vi nettopp var å spiste på! Her har vi både vaskemaskin og egne rom, som føltes fantastisk etter disse dagene i ødemarka.. ♡

Hei

Føler at nesten hvert innlegg starter med at vi poengterer at det har vært en innholdsrik dag, og sånn vil det nokk også fortsette i lang tid framover. Med andre ord har det også idag vært en svært innholsrik dag og vi har vært på farta fra vi slo opp øynene halv åtte i morgest. Dagen startet med frokost sammen med gruppa, etterfulgt av en kjøretur på en liten time.

Første stopp var den gamle havna hout bay. Her var det flere små lokale markeder, seler som svømte helt inntil kaia og afrikansk dans av noen små lokale jenter. På kaia var det også en mann som hadde trent opp en vill sel, som levde i frihet, til å komme opp på kaia å ta bilde med turister. Dette kunne vi såklart ikke gå glipp av, og lite viste vi om at en sel kunne lukte så dårlig! Men morsomt var det. Ellers trasket vi rundt å så på alle bodene som lokalbefolkningen hadde satt opp og for å se på de søte afrikanske jentene som danset. Vi er i allefall imponert over at så små jenter kan ha så god rytme i kroppen, og vi fikk en følelse av Afrika ved å se på dem.

Videre gikk turen til cape of good hope, det er en liten fjelltopp med et fyrtårn på som man har fantastisk utsikt fra. På dette området var det ville bavianer og før vi gikk av bussen vår fikk vi beskjed om å ikke bære noe verdifult eller mat i hendene fordi bavianene er sleipe dyr og knabber ting ut av hendene dine. Ved toalettene på området var det også en dørvakt som passet på at turistene fikk gå uforstyrret på do, da bavianene også kunne være agresiv og du vil ikke være innelåst på samme rom som en av dem. Like før vi skulle gå opp kom det en bavian å knabbet vannflaska til en av de andre fra gruppa, og de kommer bare plutselig løpende fra ingensteds i høy fart, så man skvetter litt til. På veien opp til fyrtårnet var det flere bavianer som satt å koset seg med mat de hadde stjelt fra andre turister, og en annen Norsk dame som bor på hotellet våres hadde fått frastjelt ryggsekken av en bavian på dette stedet. Heldigvis klarte en av vaktene å få den tilbake, for hun hadde passet og lommeboken i sekken.

Etter å ha gått til denne lille fjelltoppen gikk vi til det punktet i afrika som ligger lengst sør-vest på kontinentet. Dette var også en tur som førte med seg fantastisk utsikt over kritthvite strender. Var litt kulere å besøke det punktet enn å dra til nordkapp, for å si det sånn.

Da noen fra gruppen ikke hadde besøk pingvinstranda enda så dro vi tilbake dit for å besøke pingvinene igjen. Vi ble i bussen å slappet av, da vi ikke følte behov for å se dette pånytt igjen. Dessuten fikk de ikke tid til å gå inn på selve området men sto bare på et utsiktspunk å så de fra lang avstand. Vi var derfor veldig glade for at vi hadde vært der tidligere.

Dagens siste gruppeaktiviten var å besøke en annerkjent vingård for å dra på vinsmaking. Heldigvis fikk vi lov å svelge vinen, selv om vi hadde sett på tv at man egentlig skal spøtte det ut etter å ha smakt litt på den. Det var mye god vin, og minst like mye dårlig vin(Elisabeth sin mening). Men det som var litt gøy med det hele var at all vinen kom fra den vingården vi besøkte.

Etter at gruppa skilte lag måtte vi rett opp på rommet for å vaske klær på ordentlig backpacker vis. Vi starter å kjøre fra Cape Town i morgen kl 09, å da kan det bli en stund til neste vaskemulighet. Vi har også funnet ut at vi har pakket litt feil, og måtte dermed etter dette igjen dra på kjøpesenteret å få tak i det siste vi trengte til turen. I morgen skal vi kjøre over 600 km, og da trenger man et godt antrekk som er behagelig.

Vi vet dessverre ikke hvordan internett mulighetene blir framover, og dermed kan det gå flere dager der vi ikke får oppdatert på noen områder. Men vi skal skrive en kort oppsummering av hver dag på notater på telefonen, så kan vi lappe det sammen til et langt innlegg hver gang vi har internett.

Som dere ser har vi allerede hatt en veldig lang dag, klokken er 00:36 her nede å vi skal opp i morgen kl 07 for å starte på turen. I første omgang kjører vi mot namibia, og skal nå forfløtte oss med bussen nesten hver eneste dag de neste 22 dagene. Vi skal totalt dekke syv tusen kilometer, så her er det bare å komme seg avgårde å ta dag for dag.

Her er tyven som stjal vannflaska.

Og denne karen hadde stjelt seg en salat.

Dette var utsikten fra toppen hvor fyrtårnet sto, cape of good hope.

Litt av en utsikt, for både bavianen og meg som fikk en nærmere titt på dens bakdel.

Disse dyrene var overalt hvor man gikk..

Vi så ville struts på turen idag også!

• 0

Skrevet Lørdag 13.01 men pga dårlig nett blir det ikke pubilsert før nå.

Hei

Idag har vi hatt nokk en dag med nye inntykk og opplevelser! Dagen startet med frokost på hotellet, etterfulgt av smøring med solkrem og pakking av ryggsekk på rommet. Været var upåklagelig idag også, og temperaturen her ligger på mellom 25 og 30 grader på dagtid. Heldigvis for våres del er det bare rundt 20 grader på natterstid, da vi ikke har air condition på rommet vårt.

Dagens første tur gikk til gatene i Bo kaap som ligger noen minutter fra hotellet. Det er flere gater på kryss og tvers som inneholder mange hus på rekke å rad, som ble leid av slaver fra Malaysia, Indonesia og andre land fra Afrika på 1700 tallet. Slavene fikk kunn lov å ha hvite hus, og hadde ikke lov å eie egne hus eller eiendommer. Da disse slavene fikk sin rettferdighet en årrekke senere, i form av at de ikke lengere var slaver, fikk kjøpe egne hus og ikke minst fikk lov å male huset, markerte de dette ved å male husene med de sterkeste og fineste fargene de viste. Den dag idag er gatene en fryd for øyet i sine vakre farger, og fargene markerer en svært viktig historie som afrikanerene selv er opptatte av. Gatene er naturligvis også utrolig fine å ta bilde av, og du får en følelse av hva denne historien betyr for lokalbefolkningen. Selv om vi begge hadde hørt om disse fargerike gatene, fikk vi et helt annet inntrykk av den når vi fikk vite selve historien bak den. Bilder av gatene kommer lengere ned i innlegget.

Etter denne turen var det klart for å møte gruppa vi skal på safari med. Vi var begge to veldig spente på gruppa å håpet virkelig at det skulle være noen på våres alder der. Vi ble begge positivt overasket over gruppa som består av fire norske jenter på vår alder fra Bergen og Horten, to Danske jenter, et kjærestepar fra Sveits og en litt eldre dame fra Frankrike som reiser alene. Gruppa er med andre ord på elleve stykker, hvorav 10 er på sirka samme alder som oss. Guidene er to afrikanske menn som har vært igjennom denne turen over ti ganger, og de virket som to svært snille og tilstedeværende mennesker. Det er jo veldig viktig at man trives med de andre, da vi skal tilbringe 24 dager tett sammen med dem.

Første gruppetur gikk til et fjell på ca 1000 høydemeter med navn table mountain, også kjent som en av verdens syv naturskapte under. Vi fikk velge mellom å ta gondolen opp, eller å gå til fots. Vi hadde veldig lyst å gå opp til fots, da det for det første er god trening, og for der andre fordi det er en annen opplevelse å oppleve en fjelltopp som man har besteget selv. Fjellet ble av guidene beskrevet som den kinesiske mur, fordi den er så bratt at man nesten må klatre på enkelte steder. Med andre ord bestemte vi oss altså for å gå opp på dette fjellet i 27 varmegrader, stekende sol og knapt nokk ikke et vindpust å kjenne. Uten å gå så veldig inn på detaljene, brukte Elisabeth den siste halvdelen av turen på å tenke igjennom de værst-tenkelige adjektivene man kunne finne for å beskrive turen på bloggen i ettertid. Men da vi fikk se hva vi hadde svettet og slitt oss opp for endret vi bekrivelsene til bare EKSTREMT VARMT og utfordrende. Dessuten ble det ikke noe mindre varmt når vi bærte en ryggsekk med over fire liter vann og et par flasker solkrem på ryggen - men heldigvis byttet vi på det. Det var en uskreven regel at man trenger minst to liter vann per persjon på veien opp dit, og vi drakk opp nesten alt. Vil også legge til at det var både slanger og store edderkopper på veien, selv om vi var så heldig å slippe unna å møte disse.

Selv om vi gjerne skulle ha beskrevet utsikten fra toppen med ord, kan vi umiddelbart si at det er en umulig oppgave. Ikke uten grunn blir det kalt for et verdens under, for det var noe av det vakreste vi begge to hadde sett. For oss fikk uttrykket breathtaking en ny definisjon, og denne toppen må oppleves med egne øyne. Bokstavelig talt. Dessverre fikk vi ikke tatt med oss speilreflekskamera hit opp, da vi ville ha minst mulig i sekken, men bilder fra telefonkamera finner du lengere ned i innlegget.

Turen til table mountain kommer vi til å huske for resten av livet, og vi sitter i ettertid og er stolt, ydmyk og takknemlig.

Etter turen dro vi til hotellet og tokk en kald dusj, før vi avsluttet kvelden på restaurant med resten av gruppa. Imorgen er det flere opplevelser på programmet, og vi gleder oss til å se enda mere av afrika!

Såå mange fine farger!

På toppen! Utrolig fornøyd etter dagens oppnåelse!

Legger med bilder fra selve toppen også, selv om det er utrolig vanskelig å skulle vise hvor fint det var med bilder, fordi man må se det selv for å forstå..

Møtte på en slik en på toppen.. litt usikker hva det er men noen på toppen sa at den biter. Lignet på en blanding mellom ekorn og bever, haha.

Hei igjen!

Gårsdagens plan om å se oss rundt i byen gikk ikke helt som først planlagt. Etter å ha gått et lite stykke etter hovedgata satt vi oss ned for å spise lunsj. Etter dette ble vi begge to veldig trøtte å bestemte oss for å dra til hotellet for å hvile, for å så se oss videre rundt etter det. Vi la oss i 18tiden å våknet faktisk ikke før imorgest kl 10, og da hadde vi sovet over frokosten på hotellet. Vi var ganske sjokkerte selv over at vi klarte å sove så lenge, men vi var som tidligere nevnt litt sliten etter en lang reise og hadde virkelig behov for å såve en skikkelig natt.

Vi startet dagen idag med frokost på en resturant like i nærheten da vi som nevnt sov over frokosten her. Deretter tokk vi en uber til Simons town som er ca 45 min med bil herifra for å besøke det populære turistmålet boulders bay, også kjent som pingvinstranda, nettopp på grunn av at det bor hundrevis av pingviner der. Vi hadde ikke noe særlig med forventninger på fårhånd men hadde snakket med noen som sa det var verdt turen. Vi begge to ble svært positivt overasket over besøket og vil anbefale det til alle som av en eller annen grunn skulle befinne seg i Cape Town i framtiden. Men vær i såfall rask, for pingvinene i Afrika er utrydningstruet å antall pingviner har sunket betraktelig de siste årene. Det gar gått fra å være over millionen av dem, til bare 26000 i hele afrika.

Da vi ankom destinasjonen gikk vi først ned på et utsiktspunkt hvor man kunne se en strand som de fleste pingvinene på stedet holdt til. Det er ikke turist sesong her nå, så vi fikk oppleve dette med et fåtall andre turister tilstede. Det var utrolig fasinerende å få gå se så mange ville pingviner på et sted, hvordan de bodde og når de svømte rundt omkring i sjøen. Underveis da vi gikk etter utsiktspunktet skulle vi gå opp en trapp, hvor to pingviner hadde lagt seg tilrette på undersiden for å hvile seg i skyggen. Vi var ikke klar over at de lå der, så når vi gikk opp trappa ble Elisabeth bitt av en pingvin i tåa. Heldigvis ble det bare et lite skrapesår å vi berget oss fra værre tenkelige utfall. Men en litt absurd opplevelse var det - ikke alle kan si at de har blitt bitt av en pingvin i Sør-Afrika, haha.

Etter hele denne komiske hendelsen dro vi til nabostranda, som var utrolig fin, for å bade litt. Her var det også ville pingviner som gikk på stranda og svømte i vannet, men i et mindre antall selvfølgelig. Etter at vi hadde satt oss til rette med noe kaldt å drikke ved strandkanten kom det en pingvin valsende rett forbi oss fra en skog som var bak stranda. Vi kunne ikke gjøre annet enn å le da den valset i et bedagelig tempo rett forbi oss, før den deretter la på svøm ut i sjøen. Etter noen få timer med sol og bading vendte vi nesa tilbake til hotellet, for å dusje vekk solkrem og å stelle oss til kvelden.

Kvelden ble brukt til å gå på et kjøpesenter med navn Waterfront, hvor ingen av butikkene var særlig backpackervenlige med tanke på at det stort sett bare var merkebutikker der med stive priser. Vi konkluderte med at vi sparer de pengene til litt viktigere ting enn dyre vesker og sko. Jepp mamma Kristin og Cecilie, dere leste riktig, vi gikk igjennom hele senteret uten å kjøpe noe som helst. Planen var å kjøpe simkort da, men vi var ikke klar over at vi trengte pass for å kjøpe dette å disse lå dermed igjen på hotellet.. Avsluttet kvelden med hvitvin og god mat på en italiensk restaurant utenfor senteret, å nå er vi klar for å legge oss.

Da vi sliter litt med tregt nettverk, får vi dessverre ikke lagt med bilder som er tatt med speilreflekskamera, men dette får vi ha tilgode til de dagene vi ikke har så mye å fortelle. Men her kommer et lite bildedryss fra dagen, fra telefonkameret!

Dagens frokost ble på en restaurant, vi klager ikke!

På vei til utsiktspunktet

Sjekk den her!!

Nå skal vi få oss litt søvn, før vi skal møte gruppen vi skal på safari med i morgen kl 13. Før den tid hadde vi enda tenkt å dra å se på et annet turistmål samt og få ordnet de simkortene så vi kan oppdatere underveis mens vi er på safari!

Hei

Etter totalt 19 timer i fly, og 28 timer på reisefot er vi endelig på plass på hotellet i Cape Town. Vi bor på et lite koselig motell lignende sted, med helt grei standar. Her skal vi være i to dager på egenhånd før vi starter ut på en 24 dagers safaritur igjennom Sør afrika, namibia, botswana, zambia og zimbabwe sammen med en gruppe andre mennesker fra hele verden. Turen har et ferdiglaget program som inneholder blandt annet safariturer, verdens nest største canyon, villdyr safari til fots og besøk på barnehjem. Kommer mere informasjon om den senere.

Flyturen ned hit har gått veldig fint, vi fungerer godt ilag og fikk også oppleve å måtte løpe igjennom en av verdens største flyplasser i Qatar ved en mellomlanding. Dagen idag blir å gå til å orientere oss i nærområdet, spise ute og så skal vi gå å få kjøpt oss kontantkort så vi kan oppdatere hjem underveis i Afrika, da det er ekstremt dyrt for bla mobildata flere steder i Afrika.

Legger med noen bilder fra reisen og de få glimtene vi har fått av byen så langt. Skal prøve å oppdatere her så ofte som mulig, vi vet vi har mange hjemme som gjerne vil få oppdateringer fra oss som sitter på nesten andre siden av jordkloden.

Nå venter en etterlengtet dusj, etter mange timer på reise. På grunn av vannkrisen som er i sør-afrika nå, må vi begrense alt av vannbruk fra kran, og hotellene har også ordnet et konsept hvor en balje står i dusjen slik at når man dusjer samler man opp mest mulig slik at det kan gjennbrukes til ting som ikke krever helt rent vann.

Bilde fra flyvinduet! Herlig syn etter så mange timer i fly

• 0

Hvis du ønsker å følge oss ytterligere er dette arenaer for dette:

Snapchatt: Eugla og Benediktehm

Instagram: eksisterer ikke enda

Hei.

Vi er to jenter fra Alta på 19 og 21 år som står bak denne elektroniske dagboken. Bloggen ble opprettet for å holde familie, venner og andre bekjente oppdatert på vår reise, men også for å dele opplevelser og inntrykk vi erfarer underveis.  I løpet av det første halvåret av 2018 skal vi begi oss ut på en reise som tar oss en hel runde rundt jordkloden vår og destinasjonene er mange: