Boulders penguin colony (solfaktor30) hits
Hjem Om oss Kontakt

Boulders penguin colony

Hei igjen!

Gårsdagens plan om å se oss rundt i byen gikk ikke helt som først planlagt. Etter å ha gått et lite stykke etter hovedgata satt vi oss ned for å spise lunsj. Etter dette ble vi begge to veldig trøtte å bestemte oss for å dra til hotellet for å hvile, for å så se oss videre rundt etter det. Vi la oss i 18tiden å våknet faktisk ikke før imorgest kl 10, og da hadde vi sovet over frokosten på hotellet. Vi var ganske sjokkerte selv over at vi klarte å sove så lenge, men vi var som tidligere nevnt litt sliten etter en lang reise og hadde virkelig behov for å såve en skikkelig natt.

Vi startet dagen idag med frokost på en resturant like i nærheten da vi som nevnt sov over frokosten her. Deretter tokk vi en uber til Simons town som er ca 45 min med bil herifra for å besøke det populære turistmålet boulders bay, også kjent som pingvinstranda, nettopp på grunn av at det bor hundrevis av pingviner der. Vi hadde ikke noe særlig med forventninger på fårhånd men hadde snakket med noen som sa det var verdt turen. Vi begge to ble svært positivt overasket over besøket og vil anbefale det til alle som av en eller annen grunn skulle befinne seg i Cape Town i framtiden. Men vær i såfall rask, for pingvinene i Afrika er utrydningstruet å antall pingviner har sunket betraktelig de siste årene. Det gar gått fra å være over millionen av dem, til bare 26000 i hele afrika.

Da vi ankom destinasjonen gikk vi først ned på et utsiktspunkt hvor man kunne se en strand som de fleste pingvinene på stedet holdt til. Det er ikke turist sesong her nå, så vi fikk oppleve dette med et fåtall andre turister tilstede. Det var utrolig fasinerende å få gå se så mange ville pingviner på et sted, hvordan de bodde og når de svømte rundt omkring i sjøen. Underveis da vi gikk etter utsiktspunktet skulle vi gå opp en trapp, hvor to pingviner hadde lagt seg tilrette på undersiden for å hvile seg i skyggen. Vi var ikke klar over at de lå der, så når vi gikk opp trappa ble Elisabeth bitt av en pingvin i tåa. Heldigvis ble det bare et lite skrapesår å vi berget oss fra værre tenkelige utfall. Men en litt absurd opplevelse var det - ikke alle kan si at de har blitt bitt av en pingvin i Sør-Afrika, haha.

Etter hele denne komiske hendelsen dro vi til nabostranda, som var utrolig fin, for å bade litt. Her var det også ville pingviner som gikk på stranda og svømte i vannet, men i et mindre antall selvfølgelig. Etter at vi hadde satt oss til rette med noe kaldt å drikke ved strandkanten kom det en pingvin valsende rett forbi oss fra en skog som var bak stranda. Vi kunne ikke gjøre annet enn å le da den valset i et bedagelig tempo rett forbi oss, før den deretter la på svøm ut i sjøen. Etter noen få timer med sol og bading vendte vi nesa tilbake til hotellet, for å dusje vekk solkrem og å stelle oss til kvelden.

Kvelden ble brukt til å gå på et kjøpesenter med navn Waterfront, hvor ingen av butikkene var særlig backpackervenlige med tanke på at det stort sett bare var merkebutikker der med stive priser. Vi konkluderte med at vi sparer de pengene til litt viktigere ting enn dyre vesker og sko. Jepp mamma Kristin og Cecilie, dere leste riktig, vi gikk igjennom hele senteret uten å kjøpe noe som helst. Planen var å kjøpe simkort da, men vi var ikke klar over at vi trengte pass for å kjøpe dette å disse lå dermed igjen på hotellet.. Avsluttet kvelden med hvitvin og god mat på en italiensk restaurant utenfor senteret, å nå er vi klar for å legge oss.

Da vi sliter litt med tregt nettverk, får vi dessverre ikke lagt med bilder som er tatt med speilreflekskamera, men dette får vi ha tilgode til de dagene vi ikke har så mye å fortelle. Men her kommer et lite bildedryss fra dagen, fra telefonkameret!

Dagens frokost ble på en restaurant, vi klager ikke!

På vei til utsiktspunktet

Sjekk den her!!

Nå skal vi få oss litt søvn, før vi skal møte gruppen vi skal på safari med i morgen kl 13. Før den tid hadde vi enda tenkt å dra å se på et annet turistmål samt og få ordnet de simkortene så vi kan oppdatere underveis mens vi er på safari!

• Viug
    13.01.2018 kl.06:13
    Ser bare helt utrolig flott ut. Regne med at pingvinen trudde tåa din hva en liten sjøpølse, haha. Pass godt på hverandre og post bilda så snart dokker får treffe gruppa og bilan som dokker skal reise på safari med👍😍

Kommenter her
    Tilkomstgruppen
    Design og koding: Ina Anjuta
    Benedikte og Elisabeth

Reisedagbok, for de interesserte og til ettertanke.